نماز عید و سنت های آن
💥🌺🌺 نماز عید وبرخی از سنتهای روز عید: تدوین:محمدعزیز محمدی
نماز عید: نماز عید : نمازی است که در دو عید فطر و عید ضحی (قربان) خوانده میشود.دو رکعت است. شافعیه و مالکیه گفته اند که سنت مؤکده است. حنفیه گفته اند که واجب است. حنابله گفته اند که فرض عین است.ودر قولی گفته اند که فرض کفایی است. جماعت در نماز عیدین ، در نظر حنفیه وحنابله شرط صحت آنها است. (یعنی خواندن درغیر جماعت صحیح نیست). اما در نظر شافعیه ومالکیه سنت است.
شروطی که برای صحت نماز جمعه لازم است ؛ برای صحت نماز عیدین ، نیز لازم است.غیر از خطبه که برای نماز عیدین، سنت است.حنابله فقط جماعت خواندن آن و دخول وقت را شرط صحت نماز عیدین دانسته اند. مالیکه وشافعیه غیر از دخول وقت، هیچ کدام از شروط مذکور را برای صحت نماز عیدین ، لازم ندانسته اند.
شروط وجوب آن در نزد حنفیه همان شروط وجوب نماز جمعه است که عبارتند از : 1- اذن امام 2- در شهر برگزار شدن3- جماعت 4- داخل شدن وقت آن 5- ذکوریت 6-برگزار کنندگان اشخاص آزاد باشد.7- صحت وسلامت بدنی.8-مقیم بودن .خطبه در نظر آنان سنت است.
کیفیت ادای نماز عیدین: حنفیه گفته اند کهخ در هر رکعت بعد از تکبیرة الاحرام سه تکبیر گفته شود. .باید نماز به صورت جهری خوانده شود. مالکیه و حنابله گفته اند که در رکعت اول شش تکبیر بعد از تکبیرة الاحرام ودر رکعت دوم پنج تکبیر، بعد از قیام گفته می شود. شافعیه گفته اند در رکعت اول بعد از تکبیرة الاحرام هفت تکبیر ودر رکعت دوم بعد قبل از قرائت فاتحه ، پنج تکبیر، گفته می شود.
سنت است در رکعت اول بعداز قرائت سوهرفاتحه ، سوره « الاعلی» ودر رکعت دوم سوره « الغاشیه» خوانده شود.
برخی از سنت های روز عید: سنت است که در عید فطر قبل از خروج از منزل برای ادای نماز عید ، چیزی بخورد. هم چنین سنت است مه غسل کند و بهترین لباسها را در روز عید بپوشد وخود را معطر سازد.هم چنین سنت است با پیاده برای ادای نماز عید برود و مسیر رفتن و برگشتن او یکی نباشد.
در نزد جمهور فقهای مالکیه وشافعیه وحنابله ، هنگام خروج به سوی مصلی برای ادای نماز عیدین در راه تکبیر گفتن سنت است .شافعیه گفته اند: مستحب است تا هنگامی که امام تکبیرة الاحرام را می گوید؛ تکبیر گفته شود. شافعیه و حنابله برخلاف حنفیه گفته اند: مستحب است بین تکبیرات زائد در نماز ، با گفتن «ذکر» فاصله بیفتد. وبهترین «ذکر» را این عبارت دانسته اند: « سُبْحَانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ وَلاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَاَللَّهُ أَكْبَرُ» . یا : « اللَّهُ أَكْبَرُ كَبِيرًا وَالْحَمْدُ لِلَّهِ كَثِيرًا وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ بُكْرَةً وَأَصِيلاً ».
حنفیه گفته اند خواندن نماز نافله قبل از نماز عید ، مکروه است.. اما بعد از اتمام خطبه می توان نماز نافله خواند. شافعیه گفته اند خواندن نماز نافله ، قبل از نماز وبعد از نماز عید، برای غیر از امام مکروه نیست. مالکیه گفته اند خواندن نماز نافله ، قبل از نماز وبعد از نماز عید در مصلی مکروه است ؛ اما در مسجد مکروه نیست.حنابله گفته اند نماز نافله برای امام ومأموم در جایی که نماز عید برگزار شده است؛ مکروه است؛ اما در غیر آن مکان مکروه نیست.
تدوین:دکتر محمد عزیز محمدی کانال فقه امام شافعی رحمه الله :https://telegram.me/figheshafei
